Als je onverwachts de administratie, financiën of overige zaken niet zelf meer kunt afhandelen, is het prettig als iemand dit van je kan overnemen. Hoe fijn is het dan als al jouw belangrijke gegevens en documenten in één map bij elkaar te vinden zijn.
In het Persoonlijk Levensdossier worden alle persoonlijke zaken die voor jou belangrijk zijn, vastgelegd en de daarbij behorende documenten verzameld. Door een levensdossier te maken ontzorg je jouw partner, kinderen, mantelzorger of anderen op het moment dat jou iets overkomt.
In een Persoonlijk Levensdossier, ook wel Persoonlijk Memorandum of Nabestaandendossier genoemd, wordt alle persoonlijke informatie vastgelegd die belangrijk is op praktisch vlak, financieel gebied en op emotioneel vlak Kopieën van de bijbehorende documenten (bv. afschrift testament en verzekeringspolissen) kunnen worden bijgevoegd.
In het dossier worden deze onderwerpen uitgebreid vastgelegd:
In geval van ziekte, kan het dossier (evt. aangevuld met een levenstestament) gebruikt worden om jouw wensen tot uitvoer te brengen. Het voorkomt dat naasten naar gegevens moet zoeken op momenten dat deze snel nodig zijn. In geval van overlijden vormt dit dossier de leidraad voor nabestaanden en/of een executeur bij het afwikkelen van een nalatenschap. Alle gegevens en documenten zijn direct beschikbaar.
Tijdens het maken van dit dossier zal ik je bijstaan met informatie en je adviseren over dingen die je tegenkomt. Wellicht kunnen dingen beter of anders geregeld worden. Mocht blijken dat het verstandig is om na te denken over het opstellen van een (levens)testament om de zaken zo te regelen als jij dat wil, zal ik dit met je bespreken.
* Het levensdossier kan digitaal worden opgeleverd in de Nederlandse Notariskluis. Alle onderdelen van de map en bijbehorende documenten, zet ik voor je in deze beveiligde online omgeving. Ook jouw online accounts en wachtwoorden kunnen hierin veilig worden opgeslagen. Je kunt vervolgens zelf bepalen wie toegang moet krijgen tot jouw kluis en jouw notaris toegang geven. De documenten kunnen zelf gewijzigd worden.
Voor een intakegesprek kom ik bij je thuis (of op een andere locatie als je dat prettiger vindt). Dit gesprek duurt maximaal een uur. Er zijn geen kosten verbonden aan dit gesprek, ook niet als je na dit gesprek besluit dat je geen gebruik maakt van mijn diensten.
Voor het maken van het levensdossier kom ik 3 tot 4 keer bij jou thuis, zo´n afspraak duurt ongeveer 2 uur. Per afspraak vullen we een aantal hoofdstukken in.
Na het invullen van alle hoofdstukken lever het dossier aan in de praktische bewaarmap. Indien gewenst ook digitaal in de veilige Nederlandse Notariskluis.
Desgewenst plannen we een extra afspraak om het dossier te bespreken met kinderen, naasten, mantelzorgers en/of een aangewezen (levens-)executeur zodat zij op de hoogte zijn van het dossier en jouw wensen.
De investering voor het Persoonlijk Levensdossier dossier bedraagt € 495,– incl. BTW, dit wordt vooraf gefactureerd.
De kosten voor de Nederlandse Notariskluis bedragen € 49,95 per jaar (dit abonnement sluit je rechtstreeks bij deze partij af).
Reiskosten voor afstanden >15 km buiten Zeewolde, enkele reis, worden achteraf in rekening gebracht voor het werkelijk aantal afspraken (€ 0,29 incl. btw per kilometer). Als er geen openbare parkeergelegenheid is, breng ik de parkeerkosten achteraf in rekening.
Bij het samenstellen van het dossier ga ik er vanuit dat de administratie op orde is en de benodigde documenten gemakkelijk vindbaar zijn. Mocht dit niet het geval zijn dan help ik je daar graag eerst bij; kijk hier voor meer informatie.
Hulp bij de administratie na een overlijden en de afwikkeling van een nalatenschap. Opstellen van een Persoonlijk Levensdossier. Hulp bij opruimen in huis en op orde maken van de administratie.
© 2019-2024 Femke Bosma | Algemene Voorwaarden | Privacyverklaring | Cookiebeleid | Branding: Mette Pietersma | Foto: Simone Diederich
Deze website maakt gebruik van cookies.