Tot een aantal jaar geleden was het beroep van ‘Professional Organizer’ nog vrij onbekend in Nederland. In Amerika zijn professional organizers al veel bekender en in Nederland begint het gelukkig langzaamaan te komen.
In januari 2017 werd door de Nationale Beroepengids een lijst met 21 ‘nieuwe beroepen met toekomst’ gepubliceerd, waar de professional organizer ook op voorkomt. De professional organizer kan namelijk bij huidige en toekomstige maatschappelijke trends zoals digitalisering, burn-out, 21e-eeuwse vaardigheden, minimalisme, etc. iets betekenen.
Eind 2018 heeft opruimgoeroe Marie Kondo voor veel publiciteit gezorgd met haar serie ‘Tidying Up’ over het opruimen van je huis. Dat is één kant van het organizen; dit zijn de ‘opruimcoaches’ onder de organizers.
Wat doet een professional organizer eigenlijk?
De beroepsvereniging voor professional organizers, de NBPO, zegt het volgende over het beroep:
“Een professional organizer is een specialist in het aanbrengen van structuur in de breedste zin van het woord. Een professional organizer begeleidt en adviseert bij het creëren van orde en overzicht in tijd en ruimte”
Professional Organizers hebben over het algemeen een specialisme. Meestal komt dit voort uit eerder opgedane werkervaring of waar iemand heel goed in is. Heel globaal gezien zijn er deze 3 werkterreinen:
- Particuliere markt
- Zakelijke markt (ondernemers, werknemers etc.)
- Zorgmarkt (specifieke hulp aan mensen met bv ADHD, autisme etc.).
Wat levert het inhuren van een professional organizer op?
Het inhuren van een professional organizer levert eigenlijk altijd direct concrete resultaten op doordat je samen met de organizer ‘hands-on’ aan de slag gaat. De organizer leert je nieuwe vaardigheden aan en begeleidt je bij het creëren van rust, ruimte en overzicht op een manier die het beste bij jou en bij jouw voorkeuren past.
Doordat je deze vaardigheden zelf leert, wordt er een blijvende oplossing gecreëerd en is het vaak een eenmalige investering.
Download hier bovenstaande Factsheet-particuliere-markt
Wat doe ik?
Met mijn hulp richt ik me op het organizen bij particulieren en dan specifieker op (thuis)administratie en het ondersteunen van nabestaanden bij de administratie na een overlijden. Je kan concreet denken aan hulp aan particulieren bij:
- uitzoeken en ordenen van administratie, e-mail en digitale bestanden.
- overzichtelijker en praktischer indelen van de (digitale) administratie
- administratie na een overlijden
- opruimen en/of verminderen van spullen.
Mijn hulp kan ingeschakeld worden door klanten zelf maar ook door kinderen of familie van iemand die signaleren dat iemand hulp kan gebruiken (de persoon zelf moet hier uiteraard wel voor openstaan).
Meer informatie over de mogelijkheden vind je onder (Thuis)dministratie, Administratie na een overlijden en Opruimen. Heb je vragen of wil je graag meer informatie ontvangen; neem gerust contact op.