Bewaar jij ook mappen vol administratie van jaren terug omdat je niet weet wat je ermee moet doen? Of gooi je regelmatig te snel documenten weg waardoor je soms informatie mist?
Gebruik onderstaand overzicht om te zien hoelang de meest voorkomende documenten bewaard moeten worden. Aan de hand hiervan kan je jouw papieren en/of digitale administratie opschonen.
Bewaartermijnen van administratie
Als je deze bewaartermijnen aanhoud dan kan je met een gerust hart je administratie opschonen:
Je leven lang bewaren
- notariële stukken (bijv. testamenten, akten, inclusief wijzigingen en aanvullingen)
- diploma’s, certificaten en getuigschriften
- arbeidscontracten
- inentingspapieren
- medische documenten
- trouwboekje of samenlevingscontract
- geboorte-, adoptie-, en erkenningspapieren.
5 jaar bewaren (particulieren)
- aangifte inkomstenbelasting: bewaar altijd een kopie/print van de hele aangifte zodat terug te vinden is wat opgegeven is en bewaar (een kopie van) de bewijsstukken erbij:
- jaaropgaven van bank, werkgever, uitkeringsinstantie, pensioenfonds en verzekeraar
- bankafschriften
- openbaar vervoer-verklaring
- rekeningen, betalingsbewijzen en bonnetjes van opgevoerde aftrekposten, zoals niet-vergoede ziektekosten, studiekosten, hypotheekrente, erfpacht, lijfrentepremie, partneralimentatie en giften.
- salarisstroken
- bankafschriften.
Particulieren zijn niet wettelijk verplicht hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) te bewaren maar de belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.
7 jaar bewaren (ondernemers)
- grootboek
- debiteuren- en crediteurenadministratie
- in- en verkoopadministratie
- loonadministratie
- voorraadadministratie
- papieren m.b.t. onroerende goederen moeten minimaal 10 jaar bewaard worden.
Tot het einde van de overeenkomst bewaren (of tot je een vervangend exemplaar ontvangt)
- verzekeringspolissen (alleen het laatste exemplaar)
- lidmaatschapsbewijzen en abonnementen (alleen het laatste exemplaar)
- pensioenoverzichten
- garantiebewijzen en aankoopbonnen (tot verkopen of wegdoen van item)
- servicecontracten
- arbeidsovereenkomst
- huurcontract
- autopapieren (incl. rekeningen van de garage zolang de auto eigendom is).
Kan ik je verder helpen?
Zoek je hulp bij het uitzoeken of ordenen van jouw administratie? Ik help je graag! Hier vind je meer informatie over de mogelijkheden.
Neem gerust contact op als je nog vragen hebt of een vrijblijvende kennismaking wil plannen.